
8   N U T R I T I O N  A C T I O N  H E A LT H L E T T E R  ■  M A R C H  2 0 1 5

S U P P L E M E N T  S M A R T S

B Y  D A V I D  S C H A R D T

The Internet is teeming with bogus news sites where fake reporters 
and fake testimonials cite fake research to hawk samples of expen-

sive, worthless supplements. But don’t worry. With luck and persistence, 
you may be able to stop the monthly charges to your credit card.

 Clicker Beware
6 things to keep in mind if you buy supplements online.

Here’s “Amy,” gushing about the “secret anti-aging product” Garcinia cam-
bogia on some fake news site.

Amy shows up on hundreds of other websites, admitting that she was also 
“a bit skeptical” about Green Coffee Bean. And about Vimax. Then there’s 
“Jennifer,” who’s skeptical about Acai berry, and “Joseph,” who’s skepti-
cal about Muscle Rev Xtreme, and “Summer,” who’s skeptical about Ultra 
Ketone System. We could go on.

1 Many testimonials are phony

To get your  14-day sam-
ple of Instaflex, just give 
a credit card number to 
cover the $4.99 shipping 
and handling. But if 
you don’t cancel within 
18 days from the day you 

ordered the sample, your card will be charged $75 for 
the next month’s supply…and $75 every 30 days after 
that until you cancel.

Is two weeks long enough to decide if Instaflex works? 
Not according to the company’s own study.

2 Free samples can be costly

“Clinically proven” can mean something...or, as in this 
case, nothing. Greek Island Labs’ “clinical study” didn’t 
compare Natural Joint with a placebo, so it wasn’t 
capable of showing whether the supplement works.

3 Many “studies” are worthless



N U T R I T I O N  A C T I O N  H E A LT H L E T T E R  ■  M A R C H  2 0 1 5    9

S U P P L E M E N T  S M A R T S

> > > > >

“Testimonials are based on the experiences of a few people and you are 
not likely to have similar results.” Umm...

“Because this product is new, we gave one box of AZO Bladder Control to 
individuals associated with i-Health, so that we could share product testimo-
nials.” Surprise! Everyone at Bladder Control’s manufacturer loved it.

5 “News” sites may be fake
4 It’s worth reading the small print These are not real news websites. They have nothing 

to do with CNN, CBS, MSNBC, or Dr. Oz. And “staff 
reporter Helen Crisell” doesn’t exist (that’s a photo of 
Fox News’ Megyn Kelly on the left, and of the BBC’s 
Ellie Crisell on the right).

Ever click on one of those “One Weird Trick” or “One Weird Old Tip” 
ads? The simple sketch or odd photo makes them stand out. Most 
eventually try to get you to buy some overpriced supplement. 
For example:

6 Most “tricks” aren’t there to help you

...takes you to this website...
Clicking on this ad...

...which sells Somnapure 
for the “highly discounted” 
price (including shipping) of 
$75 a month (automatically 
charged to your credit card 
if you don’t cancel within 
18 days of ordering your 
“free” two-week supply).

A three-month supply of melatonin—the  
ingredient in Somnapure with the best  
evidence of helping reset the body’s  
clock—costs $5 at drugstore.com.

That’s about twice what Somnapure  
costs at GNC...and more than four times  
what you can get it for on Amazon.



1 0   N U T R I T I O N  A C T I O N  H E A LT H L E T T E R  ■  M A R C H  2 0 1 5

R I P O F F  R E P O R T

3

2
1

5

6

9

4

Applied Food Sciences of Austin, Texas, wants to sell its green coffee bean 
extract to supplement manufacturers as a weight-loss aid.

AFS hires Mysore Nagendran, a re-
searcher in Bangalore, India, to run a 
clinical trial of the extract. Nagendran 
recruits  16 overweight adults to take 
the company’s extract (in a higher 
and lower dose) and a placebo for 
six weeks each (with a two-week break between each of the three six-week 
periods). The participants are instructed to cut calories and exercise.

Nagendran repeatedly changes the weights of the participants, mixes up when 
they got the green coffee or the placebo, and changes the final weights of  11 
of the  16. He also calls the trial “open label.” That means the participants knew 
whether they were getting the extract or the placebo, which makes the study 
worthless. The FTC later concludes that Nagendran’s study either “was never 
conducted or suffers from flaws so severe that no competent and reliable 
conclusions can be drawn from it.”

Nagendran is unable to get his study published in a scientific journal. So 
Applied Food Sciences hires two University of Scranton professors to rewrite 
the results and present it as their own research. Nagendran gives them two 
contradictory versions of his data, and he changes the final weights of 6 of the 
16 participants. The two professors accept Nagendran’s account and don’t 
ask to see the raw data.

The Scranton profes-
sors succeed in getting 
the rewritten paper 
published in the journal 
Diabetes, Metabolic 
Syndrome and Obesity. 
The paper claims that 
participants who took 

the green coffee extract lost an average of almost 20 pounds, and that 6 of 
the  16 dropped from overweight to normal weight.

Dr. Mehmet Oz announces to his television 
viewers that “a staggering, newly released 
study” reveals that green coffee bean ex-
tract “may hold the secret to weight loss  
that you’ve been waiting for.”

People who took the extract “lost an  
astounding amount of fat and weight 
—17 pounds in 22 weeks—by doing abso-
lutely nothing extra in their day,” Oz marvels. 
“Could this be the magic weight loss bean  
to help melt away unwanted pounds?”

The Green Coffee Caper

It’s not often that you get a glimpse into the underbelly of the world of supplement marketing. But here, 
thanks to the U.S. Federal Trade Commission, is a blow-by-blow account of how an unproven com-

pound raked in millions. The only losers? The consumers who shelled out good money for it.

Applied Food Sciences quickly swings into  
action, issuing a press release highlighting 
Dr. Oz’s praise of its green coffee bean extract. 
AFS uses the results of the suspect study  
to market the extract to supplement manufac-
turers.

8

10

2010

2010

2010

2011

Jan 2012

Apr 2012

7
May 2012



N U T R I T I O N  A C T I O N  H E A LT H L E T T E R  ■  M A R C H  2 0 1 5    1 1

R I P O F F  R E P O R T

9

12

11Less than two weeks after Oz’s show, NPB Advertising, a 
Tampa, Florida, company, begins using aliases to register 
websites—with names like coffeebeanstoloseweight.com 
and greencoffeeweightcontrol.com—to sell free trials  
of the supplement. It sets up phony news sites like 
dailyconsumeralert.org, with a fictitious journalist who  
reports losing 27 pounds with the product. The sites  
feature clips of Dr. Oz praising green coffee. NPB pays  
people $200 each to write bogus testimonials about how 
they lost weight with the supplement.

From 2012 to 2014, NPB and its business partners sell  
more than half a million bottles of green coffee bean extract 
for $30 to $48 each, grossing $16 to $26 million. (A monthly 
dose of the extract can be bought for as little as 50 cents 
wholesale plus shipping from Chinese manufacturers.)

Consumers start complaining.

Dr. Oz announces the retraction of the study 
on his website. “This sometimes happens 
in scientific research,” he notes. Oz also re-
moves from the website all footage from his 
shows in which he touts the benefits of green 
coffee bean extract.

The two Scran-
ton professors 
retract their 
paper, without 
accepting any 
blame.

The FTC “took it apart and 
found some flaw with a couple 
of things,” the lead author 
explains to the Scranton 
Times-Tribune. “We decided 
to retract it because there was 
too much negative publicity.”

The Green Coffee Caper

13
Websites continue to promote green coffee 
bean extract. 

8

10
The FTC charges that Applied Food Sciences used its 
study—which it should have known was fatally flawed, notes 
the agency—to make “false and unsubstantiated weight-loss 
claims” to sell its extract and ultimately deceive consumers. 
The company pays $3.5 million to settle the case.

The FTC charges NPB Advertising with making “false and 
unsupported advertising claims,” and with failing to clearly 
disclose that its news sites and testimonials were fake. The 
case is still pending.

May 2012 Oct 2014

Oct 2014

2015

Dec 2012

May 2014

Sept 2014


